Cecilia Sahlström

Jag debuterade med Vit syren 2017 (2016) och kom ut med I egna händer april 2018.



fredag 13 juli 2018

Tredje romanen på gång

Jag löptränade mycket förr. Det var en särskild upplevelse som jag inte har fått i någon annan motionsform - möjligen landsvägscykling. Första och andra kilometern gick alltid geschwint. Tredje gick i princip alltid   trögt och jag undrade om jag överhuvudtaget ska kunna klara mig igenom den. Hade jag väl tagit mig igenom den tredje kunde jag i princip springa hur långt som helst - till och med två och tre mil - utan att känna mig trött.

Nu sitter jag och skriver på min tredje roman under tidspress. Och visst går det framåt, men det är betydligt trögare den här gången. Jag funderar mer, är mer kritisk, fastnar i detaljer. Raderar, ändrar, börjar om. Det har säkert sina poänger.

Jag har hittills präntat ner ca 25 000 ord, men så har jag också skrivit i snart tre veckor, med några  dagars uppehåll.  Första veckans skrivande raderades i princip.

Mina två tidigare romaner Vit syren och I egna händer, arbetade jag på ett annorlunda sätt. Jag hade början, mitten och slutet klart för mig när jag började skriva. Mer än så var det inte.

Den här gången har jag byggt storyn redan från början på ett helt annat sätt, post it-lappar och whiteboard, dragit pilar hit och dit ungefär som när man arbetar med en utredning inom Polisen. Kanske stoppade det flödet, vad vet jag. Samtidigt borgar det förmodligen för en ny stil i romanen. Ingenting är till spillo. Och ingenting är en slump.
Samtidigt arbetar jag hårdare med karaktärerna, för att läsaren ska uppfatta utvecklingen.

Men lätt är det inte. Det vill jag bara säga. Även om det är enormt givande och roligt.

Så händer det som jag kanske precis behöver när jag sitter och sliter mitt hår. Det dimper ner ett foto på messenger, sänt av min underbara författarkollega, Helena Kubicek Boye.
Fotot är taget på en sida i tidningen Metro. Vit syren, min debutroman är nämnd som sommarens lästips.

Vit syren lever. Det klickar till i hjärnkontoret. Vilken boost!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar