Cecilia Sahlström

Jag debuterade med Vit syren 2017 (2016) och kom ut med I egna händer april 2018.



fredag 4 maj 2018

Det där med recensioner och konstruktiv kritik

Att vara författare innebär att alltid befinna sig under lupp konstant. För min del - och jag tror för många andras också - är det förknippat med både ångest och outsäglig glädje.
Ibland tänker jag att folk faktiskt inte förstår hur det är att ge ut en roman, att det i princip är som att föda barn fast utan det fysiska momentet.
Jag tycker förvisso att kritik är intressant och viktigt, även sådan som är åt det negativa hållet. Huvudsaken är att kritiken är saklig och framåtbärande.
Så är dock inte alltid fallet. Särskilt inte den kritik som presenteras på Storytel. Den kan vara ångestframkallande så det förslår.

Varför är den ångestframkallande, undrar ni kanske?
Det finns i huvudsak två orsaker till ångesten - för min del. Den ena är att kritiken kan vara fullständigt grundlös och den andra är - och det hänger självklart ihop - att den framförs anonymt.
Det är som i övriga sociala medie-världen. Folk slänger ur sig lite vad som helst, ofta grundlöst, utan att förstå att det är människor det handlar om, det är människor de förkastar, avskyr och anser bör förpassas till sophögen.

Jag funderar en hel del på vad det är som gör människor så okänsliga för andras perspektiv. Kanske är det så att vi alla har en inneboende jävul, den där som vi vanligtvis håller tillbaka för att de sociala koderna säger att vi ska göra så.. men i all den stund vi kan vara anonyma så tillåter vi oss att vara så där riktigt översittarjävliga, för att ingen någonsin kan peka ut oss.

Jag har helt enkelt så gott det går undvikit att läsa kommentarerna på Storytel, men ibland har jag inte lyckats avhålla mig. Och många kommentarer är härliga, avvägda och positiva eller avvägda och negativa. Det gör inte ont alls.
Men när jag läser kommentarer som är rent elaka, då gör det ont. Och då avhåller jag mig ett tag.
Jag har verkligen ingenting emot negativa kommentarer om de är sakliga, konstruktiva och välmenta. Men de där gränslöst otäcka och elaka.. nä..

Vad tänker ni om det här med anonymitet och kritik? Finns det några regler för hur man framför kritik?

/Cecilia


2 kommentarer:

  1. Hej😊
    Har lite tankar angående ditt spörsmål om kritik.
    Kritik kan man ju ge och den bör ju vara konstruktiv. Är den inte det tycker jag att det enbart är hat och inte kritik.
    Sen är ju detta med anonymiteten ett stort gissel tycker jag. Det verkar ju som sagt trigga en del människor att vara överjävliga i sina kommentarer.
    Jag skulle nog inte klara av att hantera det om jag vore i dina kläder. Tror eller jag vet att jag skulle ta väldigt illa vid mig. Alternativet då blir ju att inte läsa några resentioner alls eftersom man kan snubbla över de rent hatiska inläggen då. Fast då missar man ju även de konstruktiva och positiva inläggen som författare och det kanske inte blir bra i slutänden det heller.
    Svårt det här. Hur man än vrider och vänder så sitter ju rumpan där bak så att säga.
    Det är lite hur jag tänker i frågan. Jag som inte är författare utan en vanlig dödlig😉

    SvaraRadera
  2. Haha, du är vanlig dödlig. Som tur är, är jag det också.
    Det är svårt med kritik. En del gör till och med lite ont. Andra även om det är negativ kritik, tar man till sig istället. Men sen är det ju så att jag som författare ju inte kan tillfredsställa alla. En del tycker om korta kapitel, en del tycker det är dåligt. Någon tycker att jag inte går tillträckligt in i mina karaktärer, andra älskar karaktärerna. Man får liksom bestämma sig för att stå ut med att alla inte är överförtjusta. Tack för din kommentar <3

    SvaraRadera